Ako vyplýva z dlhodobých štatistík innogy, priemerná úspora na domácnosť po návšteve innogy Experta je 200 € ročne. Vďační klienti mi núkali aj živého holuba, vysvetľuje v rozhovore innogy Expertka zo západného Slovenska Ala Nociarová.

Ako sa dostane človek k práci energetického špecialistu?

Je to individuálne. Ja sama som prišla z iného prostredia, z banky. Ponuku som našla na internete. Dnes je však normálne, že budúcich spolupracovníkov oslovujeme napríklad aj v radoch zákazníkov. Pre mňa osobne táto práca bola výzvou, lebo je z veľkej časti aj technického zamerania. Hlavný je však záujem. Ako každá iná práca, aj toto je o chcení a práci s ľuďmi.

Komu každému viete pomôcť?

Všetkým, ktorí niekde bývajú (smiech). Ale nie, vážne. Môže to byť napríklad aj podnájom, keď má nájomník na starosti nejaké energie. Samozrejme, najzaujímavejšie úspory sú pri veľkých domácnostiach. Kde žije viac ľudí, je aj vyššia spotreba a aj možnosti šetrenia sú širšie. Pre každú domácnosť je riešenie individuálne.

Kto je štandardný zákazník pre innogy Expertov?

Štandardný klient je normálna domácnosť. Ja pracujem v regióne okolo Bratislavy a Trnavy. Často sa na nás obracajú rodiny z novostavieb v satelitoch okolo Bratislavy. Časť klientely sú aj dôchodcovia. Tí nemajú veľa peňazí, preto každá možnosť ušetriť je pre nich zaujímavá.

Je Energetické poradenstvo skutočne zadarmo?

Áno, no niektorí tomu ešte stále neveria. Najmä u dôchodcov na začiatku badať veľkú nedôveru - sú zvyknutí, že všetci „poradcovia“ im nakoniec vždy chcú niečo predať. Boja sa, že im prepíšeme elektrinu či plyn, že budú musieť pod nátlakom podpísať niečo, čo nechcú. To my nerobíme. Pokiaľ nejaký produkt, ktorý ponúkame, nie je vhodný pre klientovu domácnosť, ani ho nespomíname. Mojou úlohou je hľadanie riešení, ktoré klientom naozaj pomôžu. Nie vyložiť 50 vecí z kufra a tlačiť ich do toho, že si musia niečo kúpiť.

S akou úsporou môže počítať domácnosť, ktorá sa obráti na innogy Experta?

Naše celoslovenské štatistiky hovoria, že priemerná domácnosť môže ušetri 200 € ročne. Samozrejme, závisí to od množstva faktorov - či sa klient rozhodne počúvať naše rady, čo urobiť a do čoho zainvestovať.

Asi najväčšia úspora, ktorú som ja konkrétne riešila, bola vo viacgeneračnom vidieckom dome v 10-člennej domácnosti. Súbor riešení pre plyn, elektrinu aj vodu sa po roku prejavil znížením nákladov o 700 eur.
Iný klient ušetril čisto na výmene starých žiaroviek za nové, moderné. Vymenili sme mu asi 50 žiaroviek, na konci roka mal preplatok 150 €.

Úspory sa často dajú dosiahnuť aj bez výmeny spotrebičov, rozumnejším správaním.
Ako radíte v tejto oblasti?

Môžeme klientovi povedať, že by bolo fajn vypínať svetlá alebo sa kratšie sprchovať, naša práca však nie je o tom. Každý nech si žije v komforte, aký mu vyhovuje. Keď niekoho baví sprchovať sa hodinu, nebudeme ho nútiť tráviť v sprche desať minút. Klientovi v tom prípade vysvetlím výhody šetriacich sprchovacích hlavíc. Tie staršie majú prietok 15 litrov za sekundu, moderné úsporné majú prietok šesť litrov. Dnes sú možnosti, ako ušetriť, a pritom si zachovať svoj komfort.

Ako vyzerá domácnosť innogy Experta?

To, čo radím klientom, aj sama spĺňam. Za to vďačím práve svojej práci. Keď som bola mladšia, otec chodil za nami po byte a stále zhasínal svetlá. Vtedy som nerozumela, čo rieši. Dnes, keď si to viem prepočítať, sa už na jeho správanie pozerám úplne inými očami. Dnes robím doma to isté, čo robil otec a priateľ je zo mňa „na nervy“. Vždy zhasínam, rovnako ako by som už dnes neumývala riady pod tečúcou vodou - viem, že umývačka je oveľa úspornejšia.
Mám už takú chorobu z povolania, všade, kam prídem, sa pozerám na žiarovky. Minule ma pri takomto skúmaní prichytila kamarátka, u ktorej som bola na návšteve. :-)
Šetriť na energiách sa dnes dá prakticky všade, človek sa len musí rozhodnúť.

Zaujímajú vás ďalšie rady, ako znížiť svoje účty za kúrenie, vodu či elektrinu? Dajte nám o sebe vedieť a náš innogy Expert sa vám ozve a pomôže.

 

Alena Nociarová pôsobí ako innogy Expert v Bratislavskom a Trnavskom kraji od roku 2016. Absolventka Fakulty manažmentu na Univerzite komenského predtým pôsobila v bankovníctve a poisťovníctve. Za najväčšie pozitívum svojej práce považuje vzťah s ľuďmi, ktorý si vytvára.