Holandsko sa objavovalo minulý rok na titulkách novín pomerne často. Hlavným dôvodom bola prvá solárna cesta - cyklistický chodník. Vydláždený bol sklenenou vrstvou a vďaka solárnym panelom získaval energiu.

Po skúšobnej dobe, ktorá trvala šesť mesiacov, konštruktéri potvrdili, že systém funguje lepšie ako očakávali. 70 metrový testovací chodník vyrobí 3 000 kWh, čo predstavuje energiu potrebnú pre jednu malú domácnosť na jeden rok.

Ak to prenesieme na ročnú spotrebu, očakávame viac ako 70 kWh na meter štvorcový,” povedal Sten de Wit, hovorca skupiny SolaRoad, ktorá projekt realizovala. Keby sa takto pokryli všetky cesty, potenciál získanej energie by bol obrovský.

Práve tento spôsob zmýšľania spôsobil, že solárne cesty (Solar Roadways) boli minulý rok na internete často medializované. Ide o crowdfundingový (kolektívne financovaný) projekt, ktorého zámerom bolo napájať celé USA pomocou energie vyrobenej solárnymi cestami. Avšak, Holandsko predbehlo v tomto nápade USA a stalo sa prvou krajinou, ktorá to zrealizovala. Takúto cestu nainštalovala v meste Krommenie severne od Amsterdamu.

Solárne panely použité na holandskom cyklistickom chodníku sú sendvičovo uložené medzi sklo, silikónovú gumu a betón. Sú dostatočne pevné na to, aby po nich mohli jazdiť 12 tonové hasičské autá bez toho, aby ich poškodili. Každý panel je napojený na inteligentný merací systém, ktorý optimalizuje jeho výstup a vyrobenú elektrinu privádza priamo do verejného osvetlenia alebo do siete. Konštruktéri strávili päť rokov, kým vytvorili takýto odolný a dôkladne spracovaný systém. „Ak je nejaký panel poškodený, špinavý alebo umiestnený v tieni, vypne sa iba tento konkrétny,“ povedal Jan-Hendrik Kremer, poradca pre systémy obnoviteľnej energie technologickej spoločnosti Imtech.

 

 

Pri vyše 150 000 cyklistoch, ktorí po ceste počas jej skúšobnej prevádzky prešli, konštruktéri objavili iba jednu chybu. Malá časť krycej vrstvy, ktorou sa chodník upevňuje k povrchu, sa rozštiepila pod vplyvom teplotných výkyvov. Tím SolaRoad sa teraz snaží odstrániť túto chybu a pracuje na vylepšení krycej vrstvy.

Vytvorili sme niekoľko krycích vrstiev, ktoré sú dostatočne odolné voči záťaži dopravou, ale zároveň poskytujú trakciu okoloidúcim vozidlám,“ povedal spravodajcovi z Al Jazeera výskumný pracovník Stan Klerks, člen výskumnej skupiny TNO - materskej spoločnosti, ktorá prišla s nápadom SolaRoad.

Výskumní pracovníci navrhujú panely tak, aby vpustili čo najviac svetla, ale zároveň tak, aby vydržali aspoň 20 rokov - teda s podobnou životnosťou ako strešné solárne panely.

Potenciál tohto projektu je obrovský. Takéto cesty by nielen mohli vyrábať dostatok elektrickej energie na prevádzku miestnych domácností, ale aj poskytovať ohromné možnosti vo vzťahu k osvetleniu. Minulý rok nainštalovalo projektové laboratórium Studio Roosegaarde solárnu cestu, ktorá „nasávala“ energiu zo slnka počas dňa a v noci navigovala cyklistov prostredníctvom LED osvetlenia inšpirovaného Hviezdnou nocou Vincenta Van Gogha.

SolaRoad v súčasnosti spolupracuje s miestnymi samosprávami po celom Holandsku s cieľom nasadiť technológie aj v iných častiach krajiny. Podobná dohoda bola podpísaná so štátom Kalifornia v USA.

zdroj: www.sciencealert.com

 

Späť